Dagens første følelse:

Morsomt


Dikt av Lisa Charlotte Baudouin Lie


Jeg har hylt hemmeligheter til de døve
voldtatt de lamme
strippet for blinde, uten musikk
prøvd å få stumme til å be
Jeg lovpriser det normale og klapper de som fôrer meg
på hodet
Jeg er en tannløs fisk
uten rygg eller trollsyn

*
OG HUN SA:
Akkurat nå er du den vakrest i verden, jeg kunne sett på deg for alltid...
OG JEG SMILTE OG SÅ NED FORDI JEG TENKTE AT JEG IKKE HADDE LIKE MYE Å GI TILBAKE
Jeg venta bare på at jukeboksen skulle begynne å spille igjen
OG SÅ STRAKK JEG HÅNDA UT
bare for å stryke henne over de lukkede øynene
Hun var myk,
og jeg sa
Det her, det er alt jeg har å gi deg.



Du har fått hendene mine til å bli varme.

*
Jeg sover fordi
jeg vil sove
ikke på den
bestemte, fleskete
måten
ikke på den
unnskyldende, ta-seg-ut-
måten
men på min måte
og jeg har dratt hetta over hodet så
ingen
ser om jeg sikler
- selv om jeg er jente

*
Jeg lurte på hvordan været
i fødebyen min var,
helt til jeg husket at
der du sover
er det
alltid skygge
*
Tydelig over
lyset fra kirkeklokkene
tydelig over
spidder måker på spirene

Drikker vin av blod og sand
går lett høyhælt; blander
seg i intrigene, gnir seg umerkelig mot
menneskene som et skadefro skadedyr
Holder de slørete speilene foran halser uten hode

*
Akkurat som landskapet
forsvinner bak bakken
er alle de levde livene
likevel her

Spøkelseskatten ligger
utstrakt på låret mitt
og jeg ligger sammenkrøket
i et togsete
og tenker på de som er
døde

Hver gang jeg ser meg i speilet
ser jeg de gjennomsiktige
hendene dine stryke
meg over leppene
kinnet, håret

*
En murrende maskin,
veltet overende som en liten dinosaur
vi smiler i søvne

*
Hvis de bare kan
slukke
lyset
snart
så skal jeg
personlig
spise kjeks
og drikke
vann.

***

Kommentarer

Populære innlegg