Hva har jeg?

I dag traff jeg en paranoid/schizofren mann på bussholdeplassen. Han var lei seg siden han ikke fikk noen penger eller noe støtte når han var innlagt. Jeg spurte om han fikk mat og sånt der han bodde. De tar jo vare på meg, svarte han. Da får du jo akkurat det du trenger for å leve. Ja, men det er ikke nok.

I går fikk jeg mat, drikke og et varmt sted å sove. Akkurat det man trenger for å overleve. At jeg var med gode venner var bare en bonus. At jeg er vilt betatt av disse menneskene er bare en bonus. At jeg sovnet til lyden av eventyr var bare en bonus. Er det det man lever av? Bonuser? Eller er det det man lever FOR?

Den psykisk ustabile mannen spurte om jeg leste. Ja, så og si alt. Han leste aldri sa han. Jeg anbefalte ham å prøve Ibsen. Han forsto seg ikke på Ibsen. Det var bare virrvarr. Kanskje han visste noe om det.

Var jeg fornøyd med livet mitt undret han.
Ja. Jeg har jo alt jeg trenger.

Kommentarer

Populære innlegg